7 maja 2020 firma Shell poinformowała o rozpoczęciu w rafinerii Godorf (Kolonia), na wiosnę 2021, budowy instalacji skraplania biometanu do celów transportowych (BIO-LNG).
Instalacja będzie miała zdolność skraplania 100 000 t biometanu (zmieszanego z gazem ziemnym w proporcjach powodujących "zerową" emisję CO2) rocznie, co oznacza nawet ok. 70 mln Nm3 biometanu.
Autorzy komunikatu zwracają uwagę na zdolności redukcyjne biometanu (przywołano m.in. emisję ujemną 88 g CO/MJ energii w gazie). Warto dodać, że w projektach realizowanych z udziałem obornika zwierzęcego i w określonych technologiach (zamknięte laguny, spalanie lub brak off-gazów itd.) ten wskaźnik może osiągać nawet "-" 200 g CO2).
70 mln Nm3 biometanu to całkowita zdolność produkcyjna 20 - 40 instalacji biometanowych, oznacza więc znaczący wzrost popytu na ten wartościowy gaz.
Firma chce użyć biometanu, aby zaoferować swoim klientom niedrogie, neutralne pod względem emisji CO2 paliwo do samochodów ciężarowych na całym świecie. Koncepcja obejmuje cały krajowy łańcuch wartości dla dużego ruchu drogowego - oprócz zakładu skraplania w Kolonii-Godorf, zakupu biometanu głównie z obornika i dystrybucji neutralnego pod względem CO2 LNG przez stacje paliw Shell. Shell realizuje plan rozszerzenia niemieckiej sieci stacji paliw LNG do 40 stacji w całym kraju do 2023 r. Firma planuje również stopniowo przestawiać flotę tankowców na LNG.
Projekt dotyczy tylko jednego koncernu paliwowego, paliwo biometanowe w formie BIO-LNG będzie dostępne tylko dla klientów stacji SHELL (oraz we własnej flocie cystern), należy więc oczekiwać podobnych rozwiązań w innych firmach rafineryjnych.
Źródła (komunikat Shell oraz artykuł z kierunekenergetyka.pl):